Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Model wychowawczej koncepcji szkoły- Propozycja planu działań wychowawczych dla klas I – VI, OP, ZWP

Model wychowawczej koncepcji szkoły – Propozycja planu działań  wychowawczych dla klas I – VI, OP, ZWP

 

Cele

 

Zadania

 

Formy realizacji

 

 

Mój dom, moja rodzina

 

  • Kształtowanie  właściwego  stosunku  do  dziadków, rodziców, rodzeństwa  i  innych  członków  rodziny.
  • Miejsce  ucznia  w  rodzinie, prawa  i  obowiązki.
  • Podtrzymywanie  tradycji  rodzinnych.
  • Kształtowanie umiejętności pielęgnowania                 i kultywowania tradycji rodzinnych.
  • Imprezy, uroczystości okolicznościowe z udziałem członków rodzin uczniów.
  • Umacnianie  naturalnych  więzi  uczuciowych  w  rodzinie.
  • Uświadomienie znaczenia pozytywnych więzi            i relacji w rodzinie, grupie społecznej i okazywanie szacunku ludziom starszym.
·         Dostrzeganie  i  rozwijanie  kulturowych  wartości   rodzinnych  w  powiązaniu  z  kulturą  wspólnoty  lokalnej.
 
 
   
 

 

 

 

  • Organizacja imprez:

-          Dzień  Babci i  Dziadka,

-          Dzień Matki,

-          Dzień Ojca,

-          Festyn Rodzinny

  • Pogadanki, elementy pracy met. projektów,
  • Budzenie  zainteresowania  pracą  ludzi. Kształtowanie  przekonania, każda  praca  jest  godna  szacunku
    • Zawody  naszych  rodziców.
 

 

 

  • Przedstawienie, za pomocą ciekawych form plastycznych, pracy jaką wykonują rodzice,
  • Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.

 

  • Dostrzega  piękno  tradycji  świątecznych.
    • Tradycje  Bożonarodzeniowe  i  Wielkanocne.

 

  • Wykonanie  kartek  świątecznych, i szopek  Bożonarodzeniowych  i  Wielkanocnych.
  • Kiermasz Świąteczny
  • Wieczornica, Jasełka, Wigilie Klasowe

 

Moja szkoła, moja klasa

 

  • Organizacja zespołu klasowego.

 

  • Integracja zespołu klasowego.

 

  • Gry i zabawy integracyjne.
  • Wycieczki integracyjne.
  • Troska o estetykę klasy i szkoły
 

 

 

  • Klasa  szkoła  jako  miejsce  nauki.

 

  • Urządzenie  sali  lekcyjnej.
  • Pogadanka  na  temat  przeznaczenia i  bezpiecznego  użytkowania  urządzeń   znajdujących  się w sali lekcyjnej oraz  na  terenie  szkoły.
 

 

  • Poznawanie  i  kontynuowanie  tradycji  szkoły.
  • Patron  naszej  szkoły –  organizacja Gminnego konkursu Kociewskiego.
  • Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, regionalnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Angażowanie w życie szkoły oraz pomoc przy organizacji imprez szkolnych i klasowych.
  • Imprezy  szkolne i klasowe:

-          Rozpoczęcie  roku  szkolnego,

-          Dzień  Chłopca,

-          Dzień  Edukacji  Narodowej,

-          Dzień Papieski

-          Ślubowanie klas pierwszych

-          Dzień Pluszowego Misia,

-          Andrzejki,

-          Mikołajki,

-          Jasełka

-          Wigilia

-          Zabawa  karnawałowa,

-          Dzień Babci i Dziadka,

-          Walentynki,

-          Dzień  Kobiet,

-          Pierwszy  Dzień  Wiosny,

-          Dzień Ziemi,

-          Dzień Matki, Dzień Ojca – Dzień Rodziny

-          Spotkania społeczności szkolnej organizowane doraźnie w miarę potrzeb,

-          Zakończenie roku szkolnego.

 

  • Uczenie umiejętności wyznaczania celów krótkoterminowych i długoterminowych oraz planowania czasu.

- ustalanie sposobów realizacji poszczególnych zadań

  • Budowanie atmosfery współpracy i koleżeństwa.

 

 

  • Umiejętność nawiązywania pozytywnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi.
  • Rozmowy nauczyciela z uczniem, praca typu organizacyjnego, zajęcia kulturalne i rozrywkowe.
    • Kształtowanie postaw społecznych i doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.
    • Organizacja wycieczek, gry i zabawy integracyjne, uroczystości klasowe i szkolne.
 
 

 

  • Dostarczenie wiedzy dotyczącej budowania wizerunku człowieka godnego zaufania.
  • Dostarczenie wiedzy na temat emocji oraz typów zachowań i wpływ ich na stosunki międzyludzkie.
  • Prace grupowe, dyskusje, burza mózgów, prace plastyczne, zajęcia warsztatowe, drama
  • Doskonalenie umiejętności współżycia w społeczności klasowej i szkolnej.
 

 

  • Integracja zespołu klasowego.
  • Zajęcia na temat praw i obowiązków ucznia, organizacja dyżurów klasowych, wybory do samorządu klasowego.
  • Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia
  • Tworzenie zasad i reguł życia klasowego                    i szkolnego.
  • Opracowanie regulaminu klasowego.
 
 
 

 

  • Ustalenie praw i obowiązków panujących w klasie

 

 

  • Tworzenie  systemu  oceniania  zachowania – ustalenie  kontraktu  dotyczącego  zachowania.
  • Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.
  • Rozwijanie samorządności uczniów.
 

 

  • Udział uczniów w życiu społeczności szkolnej.

 

 

  • Spotkania  społeczności  klasowej  i  szkolnej – wybór  samorządu  klasowego  i  szkolnego.
  • Wykonywanie  gazetek  klasowych  i  szkolnych.
  • Rozwijanie samodzielności i samorządności uczniów poprzez wyrabianie poczucia odpowiedzialności za podjęte zadania
  • Wybory do samorządu szkolnego, samorząd klasowy.
 
   

 

Tutaj mieszkam

 

  • Organizacja zespołu klasowego.

 

·         Moja wieś  dawniej  i  dziś. Najstarsze  ślady  historii.

 

 

 

 

 

 

  • Praca plastyczna, dyskusja.

 

  • Troska o estetykę klasy i szkoły

 

 

 

  • Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Kształtowanie umiejętności samooceny. Określanie mocnych i słabych stron charakteru.
  • Autoprezentacja prac, samoocena w czasie zajęć.

 

  • Kształtowanie poszanowania zdania innych.
    • Przekazanie zasad savoir vivo’u.
    • Zajęcia omawiające zasady savoir vivo’u.
    • Zwracanie uwagi na kulturę osobistą i kulturę języka.
   

 

  • Stosowanie zwrotów grzecznościowych, praca w grupach, wspólne rozwiązywanie konfliktów, pogadanki.
    • Nauka odpowiedniego zachowania w środkach komunikacji publicznej i instytucjach użyteczności publicznej.
  • Wycieczki tematyczne do miejsc użyteczności publicznej, instytucji kulturalnych itp.
 

 

  • Budowanie atmosfery współpracy i koleżeństwa.

 

  • Doskonalenie umiejętności współżycia w społeczności klasowej i szkolnej.

 

·         Wpajanie zasad komunikacji.

 

 

  • Praca grupowa, udział w przedstawieniach                 i inscenizacjach, zajęcia dotyczące komunikacji, filmy.
  • Rozwijanie umiejętności komunikowania się w grupie
    •  Filmy edukacyjne, gry i zabawy psychologiczne, pogadanki, dyskusje.
 

 

  • Kształtowanie umiejętności określania własnych potrzeb i respektowania potrzeb innych ludzi.
  • Kształtowanie poczucia tolerancji dla osób o innych poglądach, innej religii, niepełnosprawnych, innej rasy.
    • Praca grupowa, udział w przedstawieniach                 i inscenizacjach, zajęcia dotyczące komunikacji, filmy.
  • Uświadomienia miejsca w życiu: miłości, przyjaźni, szacunku, tolerancji.
   

 

  • Gazetki tematyczne, pogadanki, drama, literatura filmy edukacyjne, zajęcia na temat praw dziecka, ucznia.
  • Dostarczenie wiedzy na temat praw i obowiązków człowieka, dziecka, ucznia.
  • Pogadanki, zajęcia warsztatowe.
  • Zapoznanie z pojęciami: tolerancja, prawo, obowiązek, norma, godność, nietykalność.
   
 

 

  • Różni  ludzie  w  moim  otoczeniu.

 

  • Współpraca z DPS w Szpęgawsku.
  • Rozwijanie samorządności uczniów.

 

  • Uwrażliwienie na potrzeby innych.
    • Wyznaczanie liderów pomagających uczniom słabszym, pogadanki, zajęcia kształtujące empatię.
 
·         Zachęcanie do niesienia pomocy innym.

 

  • Organizowanie akcji charytatywnych na rzecz osób potrzebujących, domów pomocy społecznej.

 

  • Rozwijanie samodzielności          w zdobywaniu wiedzy, informacji i umiejętności.

 

 

 

 

 

 

 

·         Wdrażanie do systematyczności i obowiązkowości.

 

 

  • Uczestnictwo w konkursach, nagradzanie uczniów wykazujących się obowiązkowością i systematyczną pracą.
  • Nauczenie samodzielnego korzystania z biblioteki.
  • Zajęcia w bibliotece szkolnej i publicznej.
  • Nauka korzystania ze słowników, encyklopedii          i pomocy szkolnych.
  • Zajęcia  z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych.
   
 

 

  • Pogłębianie umiejętności samodzielnego korzystania z biblioteki, pomocy dydaktycznych, Internetu (jako źródła wiedzy).
  • Prace grupowe, prezentacje, referaty, streszczenia.
  • Nauka bezpiecznego korzystania z Internetu.
  • Zajęcia w pracowni komputerowej.
  • Utrwalenie umiejętności obsługi sprzętu multimedialnego.
  • Prace grupowe, prezentacje, referaty, streszczenia.
  • Uczenie posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi.
  • Samokształcenie i docieranie do informacji.
  • Kształtowanie doskonalenia technik uczenia się         i przyswajania wiedzy. Trening umiejętności codziennych.
  • Scenki symulujące codzienne sytuacje domowe.
 
   
   
 
 
 

 

 

  • Wspieranie uczniów zdolnych       w rozwijaniu ich umiejętności

 

  • Praca  z  uczniem  uzdolnionym  poprzez  dobór  odpowiednich metod i form rozwijających zainteresowania uczniów.
  • Indywidualne konsultacje z nauczycielami.

 

 

  • Rozwijanie umiejętności i zainteresowań.
  • Udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
  • Motywowanie do nauki
  • Nagrody książkowe, wyróżnienia, pochwała wychowawcy, pochwała dyrektora.
    • Pomoc uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce.
  • Wyrównywanie deficytów w nauce.
 
   
 

 

  • Kierowanie na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
  • Organizowanie bezinteresownej pomocy koleżeńskiej w nauce.
 

 

 

  • Otoczenie indywidualną opieką uczniów z problema-mi w nauce.
    • Niwelowanie  wad  postawy  poprzez  włączenie  do  zespołów  korekcyjnych.
    • Włączania dzieci z wadami postawy do zespołów korekcyjnych.
 

 

  • Zajęcia  gimnastyki  korekcyjnej.
    • Uwrażliwienie  dzieci  na  bezpieczeństwo  podczas  zabaw.
    • Bezpieczeństwo  podczas  zabaw  letnich                   i  zimowych
  • Rozmowa  z  dziećmi  na  temat  bezpiecznych  zabaw  na  terenie  szkoły  i  poza  nią. 
   

 

 

Świat jest piękny, bogaty i różnorodny

 

  • Życie w najbliższym środowisku.

 

  • Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu.
  • Wycieczki, gazetki tematyczne, spotkania                 z ciekawymi ludźmi
    • Wyrabianie  u  uczniów  wrażli-wości  na  piękno  naszej  ojczyzny
 

 

 

 

 

  • Wdrażanie do dbałości o estetykę i czystość otoczenia.

 

  • Wspieranie akcji ekologicznych „Sprzątanie Świata”, „Dnia Ziemi”.
  • Konkursy o tematyce ekologicznej, inscenizacje, pogadanki.
    • Krajobraz i przyroda  naszego  regionu.
 

 

 

  • Wycieczki  autokarowe, prezentacja  najciekawszych  zakątków  naszego regionu.
    • Kształtowanie osobowości zdolnej do krytycznego myślenia.

 

  • Dostarczanie wiedzy na temat sposobów przeciwdziałania degradacji środowiska.
  • Pogadanki, wystawy, gazetki, konkursy o tematyce ekologicznej.
    • Kształtowanie wrażliwości na zagrożenia środowiska i los istot żywych.
    • Udział w akcjach społecznych na rzecz środowiska, zwierząt.
 
 

 

 

 

 

Jestem odbiorcą i twórcą kultury

 

  • Rozwijanie  zainteresowań  filmem, sztuką  teatralną, operą.

 

  • Udział  uczniów  w  konkursach  plastycznych, recytatorskich  oraz  szkolnych  przedstawieniach  teatralnych i koncertach.
  • Uczestniczenie  w  konkursach  plastycznych, recytatorskich  oraz  szkolnych  przedstawieniach  teatralnych.
    • Wyrabianie  nawyku  uczestniczenia  w  konkursach  artystycznych  i innych organizowanych w  szkole i   poza  nią.
 

 

 

  • Uczestnictwo  w  życiu  kulturalnym  poprzez  kontakt  ze  sztuką  i  filmem.

 

 

 

 

 

  • Udział  uczniów  w  koncertach  muzycznych.
  • Organizowanie  wyjść  do  kina  i  teatru.
  • Wspólne  przygotowanie  dekoracji  i  scenografii  na  różnego  rodzaju  imprezy  szkolne.
 
 

 

Zaczynam od książki

                                                                                                                                                         

  • Rozwijanie  zainteresowań  czytelniczych.

 

 

  • Najlepiej czytająca klasa
  • Lekcje  biblioteczne.
 

 

  • Testy sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem
    • Święto Książki.

 

  • Zorganizowanie Święta Książki
    • Wystawa ilustracji wykonanych przez uczniów do ulubionych książek, baśni, bajek i legend

 

 

  • Zorganizowanie wystawy prac plastycznych do ulubionych książek, bajek, baśni i legend
    • Z komputerem za pan brat. Wyrabianie  nawyku  korzystania  z  różnych  źródeł  informacji.
    • Nauka bezpiecznego korzystania z komputera, programów multimedialnych i Internetu.
 

 

  • Zajęcia w pracowni komputerowej.
  • Korzystanie  z  encyklopedii  i  programów  multimedialnych, wykorzystanie  ich  na  zajęciach.
    • Kształtowanie osobowości zdolnej do krytycznego myślenia.
    • Poznanie zasad funkcjonowania mediów                    i rozróżniania fikcji i rzeczywistości w informacjach przekazywanych przez media.
  • Dyskusje, burze mózgów, wystąpienia na forum klasy, autoprezentacja.
 
   

 

  • Kształtowanie umiejętności formułowania                 i wypowiadania niezależnych opinii.

 

  • Zajęcia na temat wpływu mediów na życie człowieka, wypowiedzi na forum klasy, dyskusje recenzje.

 

Żyję bezpiecznie i zdrowo

 

  • Kształtowanie  właściwych  nawyków  zdrowotnych.

 

 

  • Zapewnienie  opieki  służb  medycznych  nad  rozwojem  fizycznym  dziecka
  • Okresowe  badania  uczniów  i  kierowanie  na  zajęcia  gimnastyki  korekcyjnej.
    • Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych    i higienicznych
  • Fluoryzacja zębów – właściwe szczotkowanie.
  • Gazetki tematyczne, pogadanki, filmy edukacyjne.
    • Dostosowanie ławek i krzeseł do potrzeb uczniów.
  • Diagnoza wychowawcy (pomiar uczniów).
    • Promocja zdrowego stylu życia.
 
   
   

 

 

 

 

  • Sporządzanie sałatek, surówek i ich konsumpcja.
  • Udział w zawodach sportowych
 

 

  • Uświadomienie zagrożeń związanych z nałogami      i uzależnieniami.
  • Pogadanki, filmy edukacyjne.
  • Kształtowanie poczucia odpowie-dzialności za własne decyzje.
    • Budowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie. Kształtowanie zdrowotnego i bezpiecznego stylu życia.
  • Przygotowanie gazetek tematycznych w klasach, pogadanki, filmy edukacyjne, wycieczki szkolne, zajęcia sportowe i koła zainteresowań.
    • Zapoznanie z tematyką problemów okresu dorastania i odpowiedzialności za własne decyzje.
  • Filmy edukacyjne, pogadanki, dyskusje, zajęcia warsztatowe.
  • Wyrabianie  poczucia  odpowie-dzialności  za  bezpieczeństwo  własne  i  innych.
 
     
   

 

  • Bezpieczeństwo  na  terenie  szkoły  i  poza  nią.
  • Monitoring w szkole.
  • Cykl  zajęć  poświęconych  bezpieczeństwu  na  drogach,  terenie obiektu szkolnego.
    • Kształtowanie umiejętności i nawyku  rozpoznawania  znaków  drogowych  na  drogach  publicznych.
 

 

  • Spotkania z przedstawicielami Policji i Straży Miejskiej
  • Wycieczki, akcja: „Bezpieczna droga do szkoły”.
    • Dostarczenie informacji na temat form pomocy i instytucji jej udzielających w sytuacjach kryzysowych.
  • Gazetki, ogłoszenia foldery.
 

 

 

  • Uwrażliwienie na bezpieczne formy spędzania czasu wolnego.

 

  • Pogadanki, dyskusje, filmy edukacyjne, gazetki tematyczne.

 

Jestem patriotą

 

  • Kształtowanie postawy patriotycznej.
  • Zapoznanie z historią kraju i regionu, uświadomienie wartości z nimi związanych.
  • Wycieczki tematyczne, pogadanki, prace grupowe, referaty.
  • Wpajanie szacunku dla tradycji, historii i symboli narodowych. Zapoznanie z dziedzictwem polskiej kultury.
  • Uroczystości klasowe i szkolne, obchody świąt państwowych, zapoznanie z symbolami narodowymi, legendami, historią kraju.
   
   

 

Moi rodzice i opiekunowie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Zaangażowanie  rodziców  w  prace  na  rzecz szkoły.

 

  • Imprezy  okolicznościowe  w  klasie  i  szkole.
    • Udział  członków  rodziny  w  uroczystościach  szkolnych i  klasowych  oraz  wycieczkach.
  • Współudział  rodziców  w  organizacji  klasowych  imprez.
  • Pomoc  w  organizacji  wycieczek  klasowych.
  • Konsultacje  z  nauczycielami.
  • Wykorzystanie dziennika elektronicznego
  • Zapoznanie  z  dokumentami szkoły.
    • Współudział  szkoły  i  rodziców  w  rozwiązywaniu  problemów  wychowawczych.
   
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

  • Udzielanie  informacji  o  dziecku  w  ramach  wywiadu  środowiskowego, w  celu  opracowania  programu  naprawczego.
  • Informowanie  rodziców  o  możliwości  korzystania  z  usług  poradni  psychologiczno – pedagogicznej  bez  pośrednictwa  szkoły.
  • Kierowanie  przez  szkołę  uczniów  do  poradni.
  • Informowanie  organów  prawnych  ( policja, sąd  rodzinny )  o  sytuacji  dziecka.
    • Zapewnienie  pomocy  rodzicom  w  zakresie  opieki  nad  dzieckiem.
 
 
 

 

 

  • Zwolnienie  z  opłaty  ubezpieczeniowej.
  • Wyprawka dla ucznia.
  • Dofinansowanie  żywienia.
  • Współpraca  z  Gminnym  Ośrodkiem  Pomocy  Społecznej.
 
 
 

Statystyki

  • Odwiedziny: 208452
  • Do końca roku: 102 dni
  • Do wakacji: 275 dni

Kalendarium

Środa, 2017-09-20

Imieniny: Eustachego, Faustyny

Pogoda

  • Czestochowa, Poland
  • 10°C
  • pochmurno
  • Wiatr: 3.1m/s N
  • Ciśnienie: 1014 hPa
  • Wilgotność: 93%
  • Wschód słońca: 06:26
  • Zachód słońca: 18:45
  • Źródło: OpenWeatherMap

Logowanie

Zaloguj się